Wie zijn wij?

Stichting Struikrovers zet zich in om de Nederlandse marters beter te beschermen. De stichting is een initiatief van Matthijs Smaal, Edo van Uchelen, Monique Steennis en Arjan den Hertog.

matthijs 1 van 1Matthijs Smaal (1966) is hovenier. Van kleins af aan is hij in het veld te vinden.

Hij heeft veel projecten gedaan voor vogels en zoogdieren bij onder andere Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, de Zoogdiervereniging en SOVON.

Sinds 2014 is hij fanatiek bezig met het monitoren van wezel en hermelijn in het beekdal van de Drentsche Aa bij Taarlo, daarbij gebruikt hij nestkasten, sporenbuizen en sinds kort ook de struikrover. Zijn onderzoek is uniek in Nederland.

Matthijs is een echt buitenmens en heeft hier zijn praktijkkennis op gedaan.

Als geen ander is hij inventief bij het uitdenken van nieuwe en creatieve methodes om kleine marters te detecteren. Slimme buizen, nestkasten en struikrovers bouwt en test hij zelf in het veld. Bijzonder is zijn 'uitvinding' van het sporenplakje met grondverf, als toevoeging aan een nestbox.

edo 1 van 5Edo van Uchelen (1964) is bioloog en natuurfotograaf.

Hij werkt als onafhankelijk ecologisch onderzoeker en adviseur en organiseert workshops en fotoreizen (www.wildernistrek.nl).

Van jongs af aan is hij geïnteresseerd in marters.

Edo is vooral buiten actief om marters te observeren en te beschermen. In Zuidwest Drenthe onderzoekt hij het gebruik van marterkasten door boom- en steenmarter.

Uniek is het project dat hij samen met Monique Steennis uitvoert om marters voor de lens te krijgen (fotohutten) zonder ze daarbij te vestoren. Ook is hij samen met Monique Steennis recent betrokken bij verschillende (opvang) en herplaatsingsprojecten.

Monique Steennis 1 van 2Monique Steennis (1969) is verpleegkundige en gek op dieren.

Vanaf haar vroege jeugd is ze gefascineerd door katten, vossen en marters.

Samen met Edo van Uchelen werkt ze aan verbetering van het imago van (steen)marters door bijvoorbeeld observatie- en fotografiemogelijkheden aan te bieden in de natuur. Ze heeft ervaring en gevoel bij het kleinschalig opvangen, verzorgen en herplaatsen van marters.

draak 1 van 1

Arjan 'Draak' den Hertog (1963), door iedereen 'Draak' genoemd, is al zijn leven lang bezig met fretten en marters. Bij zijn ouders werden dieren afgegeven om te verzorgen en weer los te laten, en dat is eigenlijk nooit anders geworden.

Zo kreeg hij zijn eerste fret op 11 jarige leeftijd, een “afgeschreven” jachtfret, die totaal verkeerd voedsel kreeg. Hij heeft voor een dierenasiel in Amersfoort gewerkt, waar voor fretten geen informatie en goede huisvesting was, zodat hij al snel de dieren thuis opving.

Daaruit ontstond de fretten & marteropvang ‘Thuatha de Danann’. Zijn doel was om de juiste informatie over marterachtigen de wereld in en alle vooroordelen de wereld uit te helpen!

Draak is ook actief geweest met nertsen en de strijd tegen fokkerijen, en vooral tegen het ‘bevrijden’ van deze dieren. In 2009 verhuisde hij samen met zijn vrouw naar een huisje in het buitengebied bij Coevorden.

MoniqueMonique de Lange (1968) is leidinggevende van de afdeling klantenservice bij een een grote zorgaanbieder in het Noorden. Ze ondersteunt in haar vrije tijd het onderzoek naar kleine marterachtigen.

Binnen de stichting is ze verantwoordelijk voor de dataverwerking en analyse van de diverse onderzoeken en verzorgt ze de boekhouding.

Monique wandelt en fietst graag en steekt veel tijd in het paardrijden van dochterlief.