Europese nerts

De Europese nerts is en van de meeste bedreigde zoogdieren van Europa. Vroeger kwamen ze ook in ons land voor maar zijn uitgestorven.

De Europese nerts wordt in Europa langzaam verdrongen door de Amerikaanse nerts, die ontsnapt is uit pelsdierfokkerijen. Het duidelijkste onderscheid met de Amerikaanse nerts is dat deze enkel een witte kin en onderlip heeft, terwijl de Europese nerts ook de bovenlip omzoomd heeft met wit. Qua bouw lijkt deze soort op de bunzing, die iets groter is en geen zwemvliezen tussen de tenen heeft.

De Europese nerts is sterk aan water gebonden. De leefwijze is gelijk aan die van de otter, maar de nerts is veel kleiner en leeft van kleinere prooidieren.