Wildcamera met lokmiddel

Een alternatief voor de Jiggler is geurstof aan een boom of paaltje en daar een wildcamera bij plaatsen. Door de Zoogdiervereniging is een eenvoudige, werkbare methode ontwikkeld, voor het Bubo project (NEM verspreidingsonderzoek BunzingBoommarter).

Stichting Struikrovers onderzoek marters 4 van 5

Bunzing (overdag!) bij Bubo opstelling met blikje sardientjes (aan boom bevestigd).

De wildcamera wordt vastgezet aan een boom of ander vast object met behulp van de stalen behuizing en een kabelslot (om diefstal te voorkomen).

De lens van de camera moet zich tussen de 20 en 25 cm boven het maaiveld bevinden, waarbij de camera parallel aan de grond recht naar voren richting het blikje sardines kijkt. Op een afstand tussen de 150 en 200 cm voor de camera wordt een blikje sardines vastgeschroefd of gespijkerd aan een naburige boom of ander vast punt. De onderkant van het blikje sardines dient precies op 15 cm boven het maaiveld te hangen.

Dit werkt prima voor bijna alle roofdieren maar valt op in het veld (kans op diefstal). De geurstof is bovendien snel uitgewerkt, spoelt weg door de regen of wordt door muizen en andere dieren opgegeten. Individuele herkenning (via de keelvlek of andere kenmerken in de kop) is meestal niet mogelijk. In de praktijk is het ook best lastig om de camera goed vast te zetten (honden, herten en zwijnen duwen de camera om). Bovendien vergt het ervaring om de juiste afstand en positie ten opzichte van het lokmiddel te bepalen.

Meehelpen in het Bubo project?

Zoogdierliefhebbers die interesse hebben om mee te helpen aan het verzamelen van data en een wildcamera hebben, kunnen zich melden via vrijwilligers@zoogdiervereniging.nl