NIEUW: de Struikrover

Stichting Struikrovers heeft een methode ontwikkeld waarmee alle marters gedetecteerd kunnen worden. Onze zogenaamde ‘struikrover 3.5’ (ontwikkeld door Matthijs Smaal) is een verdere optimalisatie van eerder uitgedachte methodes, waarbij we de volgende zes eisen hebben gesteld:

1. Geschikt voor inventarisatie van alle marterachtigen
  2. Gemakkelijk te vervoeren en snel te plaatsen
  3. Eenvoudig en zonder specifieke kennis te gebruiken
  4. Goedkoop lokmiddel dat detectiekans maximaliseert
  5. Stevig, robuust en nagenoeg onverwoestbaar
  6. Vrijwel onzichtbaar in het veld te plaatsen

De 'Struikrover' is een speciaal ontworpen buis waarmee alle soorten marters en andere roofdieren met een wildcamera gefotografeerd of gefilmd kunnen worden.

De struikrover 3.5 werkt met het bekende en goedkope lokmiddel, dat wekenlang blijft geuren: een blikje sardientjes.  Aan de zijkant zijn gaatjes in het blikje geprikt. De geur van de aanwezige visolie blijft lang werken en trekt alle marters en andere roofdieren aan. Het kan niet worden opgegeten en spoelt niet weg met de regen.

Struikrover 2 van 3

Eenvoudig en robuust: de Struikrover 3.5 bestaat uit een korte PVC buis met venster (onder op de foto) waarbij de camera met voorzetlens (linksboven op de foto) op 35 cm afstand van het lokmiddel (blikje sardientjes, rechtsboven op de foto) is vastgeschroefd. Het plateau met de camera en het blikje sardientjes wordt in de PVC buis geschoven en vastgeschroefd.

Behalve het effectieve lokmiddel is de kracht van deze methode vooral de speciaal ontworpen PVC buis, waarvan één zijde is geopend en de camera (met voorzetlens) aan de andere zijde is vastgezet:

• Marters worden aangetrokken door holtes, en inspecteren de opening van de PVC buis
  • De marters komen dus altijd met de kop in beeld (geen foto's met achterkanten)
  • De afstand tot het lokmiddel is heel kort, hogere detectiekans en dieren groot in beeld (soms individueel te herkennen)
  • De wildcamera staat droog en kan niet vies worden
  • Het venster in de PVC buis voorkomt dat de camera overdag gaat flitsen

Bijkomend voordeel van Struikrover 3.5 is dat deze gesloten opstelling nagenoeg onzichtbaar is (veel minder kans op diefstal) wanneer je er bodemmateriaal met bijvoorbeeld een camouflagenet overheen legt. Bovendien is de camera tegen weersinvloeden beschermd.

Stichring Struikrovers 5 van 12

Als je een wildcamera 'open en bloot' buiten neerzet is de kans groot dat deze vies of nat wordt. Bovendien: diefstal komt regelmatig voor. De wildcamera van de Struikrover zit veilig opgeborgen (niet zichtbaar!) in de PVC buis en heeft geen last van weersinvloeden.

Stichring Struikrovers 9 van 12

Struikrover in het veld, goed verborgen onder varens (om de buis te laten zien is een deel van de varens opzij geschoven). Deze wordt niet gestolen!

Stichring Struikrovers 10 van 12

Nog eentje: Struikrover in berm langs openbare weg. Onzichtbaar! Natuurlijk moet je hier wel oppassen met maaien.

De wildcamera gaat in de donkere buis automatisch flitsen en levert dan overbelichte opnames. Daarom is een venster in de buis aangebracht, om flitsen overdag te voorkomen. Om de flitsintensiteit 's nachts terug te brengen (voorkomen van overbelichting) is de flitser standaard afgeschermd met een groen venstertje.

De afgelopen maanden hebben we de Struikrover 3.5 uitvoerig geoptimaliseerd en getest in het veld. De resultaten zijn verbluffend! Ook muizen zijn goed te determineren, en egels zijn er prima mee te monitoren. Hieronder tref je een serie foto's aan.

Stichring Struikrovers 1 van 1

Opname van een wezel met de struikrover 3.5. Links en rechts zijn de wanden van de tunnel zichtbaar (prototype van hout, inmiddels vervangen door robuuste versie van PVC).

Een paar dagen later bezoekt een het (houten) prototype. Binnen een week beide soorten gescoord!

Hermelijnen leven graag in natte gebieden, daar zitten natuurlijk ook waterrallen. En dat zijn (minder bekend) ook carnivoren (komen op lucht van sardientjes af).

Stichring Struikrovers 6 van 12

Muizen komen vaak in beeld, hier een rosse woelmuis.

De Struikrover is onweerstaanbaar voor dassen, die een fijne neus hebben en van verre worden gelokt. De foto's in het donker zijn gemaakt met behulp van (afgeschermd) flitslicht en bij wildcamera's altijd in zwart wit.

Hier een van de echte marters, zie jij welke soort het is?

Bunzing in beeld, deze soort is erg nieuwsgierig en gemakkelijk aan te tonen met de Struikrover.

De visolie-lucht van sardientjes is onweerstaanbaar voor de otter.

Struikrover 3 van 3

De Struikrover blijkt ook goed te werken voor eekhoorns (zie foto) en egels!

Koop de struikrover en ga zelf aan de slag!

De struikrover 3.5 wordt compleet en gebruiksklaar geleverd, inclusief een praktische handleiding voor gebruik in het veld. De opbrengst komt ten goede aan ons beschermingswerk.

De struikrover onderscheid zich van andere monitoringsmethodes door:

• Stevig en robuust, gaat niet kapot. In natuurterreinen met grote grazers onverwoestbaar.
  • Klein, compact en licht van gewicht. Snel en gemakkelijk te vervoeren, te plaatsen en te controleren. Goed te verbergen: valt niet op, kleine kans op diefstal.
  • De camera is snel, betrouwbaar en accuraat. De reactietijd is slechts 0,15 seconde! Je mist geen soorten.
  • En misschien wel het belangrijkste: met de Struikrover kan de aanwezigheid van alle in Nederland voorkomende marters en andere roofdieren (vos, wasbeer, wasbeerhond) worden vastgesteld.

De buis is van PVC en wordt, anders dan hout, niet aangetast door weersinvloeden. De struikrover wordt geleverd inclusief een speciale, door de leverancier aangepaste Bushnell HD wildcamera (winkelwaarde € 299,-). De Bushnell is nagenoeg geruisloos en produceert onzichtbaar (infrarood)flitslicht, waar dieren niet van schrikken. De camera kan ook in de filmstand worden gebruikt maar dan is de reactietijd langer.

Agressor

De Bushnell Agressor gebruiken we voor in de Struikrover, deze wildcamera heeft een zeer korte reactietijd en produceert een niet zichtbare flits.

De Struikrover wordt afgemonteerd geleverd (GEEN bouwpakket) en de wildcamera is door ons voor gebruik in de Struikrover afgesteld (o.a. speciale voorzetlens en afgeschermde flitser). Alles is afgeschilderd in camoeflagekleur.

De prijs is € 495,- (incl. BTW) voor de complete set, klaar voor gebruik (excl. SD kaart en batterijen). We leveren geen losse onderdelen, alleen de complete set. Op die manier zijn we er zeker van dat de Struikrover goed werkt.

De Struikrover wordt gemaakt in de werkplaats van Matthijs Smaal, de levertijd is 1-2 weken. Bij afname van minimaal 10 stuks prijs in overleg.

De Struikrover wordt exclusief verkocht via https://cameraval.eu