Nestboxen en nestkasten

De marterbox, ook wel Mostela genoemd (naar Jeroen Mos als uitvinder) is een platte, houten kist met deksel met daarin een wildcamera met voorzetlens. De kast heeft een overstekende deksel waardoor deze, anders dan een opstelling in het open veld, droog blijft en je minder last hebt van condens op de camera. De camera’s worden ingesteld op de fotostand en de infrarood leds zijn grotendeels afgeplakt om overbelichting te voorkomen. De camera (met bewegings- en warmtesensor) is gericht op een doorloopbuis van PVC met een open venster met sporenplank.

Stichting Struikrovers onderzoek marters 1 van 5

Detail met camera van de marterbox (Mostela)

De marterbox is ontworpen voor wezel en hermelijn, die graag holtes afzoeken en in zo’n marterbox net lang genoeg blijven om een foto te kunnen maken (wat vanwege hun snelheid vaak niet lukt met een open opstelling).

Met de marterbox kan bovendien onderzoek worden gedaan in dichtbegroeide vegetatie, waar onderzoek met een open wildcamera opstelling erg lastig is.

De marterbox werkt goed voor wezel en hermelijn, maar helaas niet voor de andere soorten. Die mis je dus als je de marterbox gebruikt voor veldonderzoek.

Edo van Uchelen 1 van 1

Bunzing is Mostela, die past niet in de nauwe buis.....Deze was blijkbaar erg nieuwsgierig, want meestal proberen ze het niet eens.

Nestkast met sporenbuis

De Marterbox kent varianten, zoals de nestkast met sporenbuis (ontwikkeld door Matthijs Smaal). Een nestkast is een kastje wat geschikt is om te gebruiken als nest- en slaapgelegenheid voor kleine marterachtigen. Het nestkastje bestaat uit een kleine waterdichte en geïsoleerde houten kast met een inloop opening waaraan een pvc pijp is bevestigd.

Nestkast voor wezel en hermelijn. De sporenplank ligt in de PVC buis en is op de foto dus niet zichtbaar.

De maten van de inloopopening en de grootte van de kast kunnen worden aangepast aan de doelsoort (wezel en/of hermelijn). In de pvc pijp, die voor de inloopopening van de nestkast is bevestigd, is een zogenaamd sporenplankje geplaatst. Het sporenplankje is een met grondverf behandeld houten plankje met in het midden een vastgelijmd sponsdoekje. Het sponsdoekje is voorzien van een vloeistof bestaande uit een mengsel van parafine-olie en grafietpoeder. Als een dier de nestkast bezoekt, loopt het door de pvc pijp en over het sponsdoekje waardoor het prenten achterlaat op het houten plankje (zie foto). Alle sporen(planken) zijn bij controle met een meetlint gefotografeerd voor verdere analyse achter de computer. Doordat de plank met grondverf is behandeld kan deze na de controle gemakkelijk worden schoongeveegd en worden ingezet voor een nieuwe ‘ronde’.

Nestkasten worden net als marterboxen op de grond geplaatst in dichtbegroeide lijnvormige structuren, zoals houtwallen, houtsingels, hagen, bosranden of ruige slootkanten.

Stichting Struikrovers onderzoek marters 2 van 5

Sporenplankje met spoor hermelijn (mannetje). Bij hermelijnen zijn, anders dan bij wezels, de polskussentjes afgedrukt (Matthijs Smaal).