Jiggler

Om boommarters te inventariseren én individueel te herkennen werd de zogenaamde Jiggler bedacht. Een slimme methode die gebruik maakt van het feit dat marters sterk worden aangetrokken door lokmiddelen en dat boommarters snel en gemakkelijk op hun achterpoten gaan staan, waarbij de lichte keelvlek zichtbaar wordt welke individuele herkenning mogelijk maakt. De Jiggler is een stuk gebogen ijzerdraad met een thee-ei aan het uiteinde, waarin een lokmiddel zit. Het geheel wordt stevig rechtop geplaatst, waarbij het thee-ei met lokmiddel om zo’n 30 cm van de grond af aan het ijzerdraad bungelt. Een boommarter moet op zijn achterpoten gaan staan om bij de geurstof te komen (zie filmpje van Erwin van Maanen onder). Bijkomend voordeel is dat muizen er niet bij kunnen komen en door de constructie van het thee ei kan de geurstof niet wegspoelen door de regen. De methode heeft ook nadelen. Wezel en hermelijn kunnen bijvoorbeeld niet bij het geur-ei komen en blijven buiten beeld. Das, otter, steenmarter en bunzing gaan van nature niet zo snel op de achterpoten staan waardoor je ze vaak mist.