Onderzoek

Stichting Struikrovers doet op eigen initiatief en in opdracht onderzoek aan marters. Dat is nodig want over veel soorten is nog maar weinig bekend.

De komende tijd gaan we ons richten op het volgende onderzoek:

1. Promotie van de struikrover, zodat deze methode breed inzetbaar wordt en en er meer kennis beschikbaar komt over de verspreiding van marters in Nederland. We werken aan een standaard protocol zodat iedereen deze methode zonder voorkennis kan gaan gebruiken.

2. Onderzoek naar landschapskenmerken buiten natuurgebieden waar (kleine) marters gebruik van maken.

3. Effecten van bestrijdingsmethodes voor ratten, muizen, mollen en muskusratten op marters in het buitengebied.

Marters zijn slecht onderzocht

Anders dan vogels, vlinders of wilde bloemen zijn marters nauwelijks zichtbaar en moeilijk te vinden. Ze zijn stil, schuw en leven verborgen. De meeste soorten zijn alleen ’s nachts actief. Onderzoek naar marters is daarom lastig. Het vraagt om speciale hulpmiddelen en veel geduld.

De afgelopen jaren heeft het inventariseren met wildcamera’s een grote vlucht genomen en neemt de kennis over de verspreiding van zoogdieren snel toe. Dassen en otters zijn met wildcamera’s prima te inventariseren, maar de andere soorten zijn vaak te snel om vast te leggen met een wildcamera. Er zijn, door in te spelen op het gedrag van marters, slimme detectiemethodes ontwikkeld. Marters zijn van nature nieuwsgierig en inspecteren alle holtes in hun leefgebied, bovendien hebben ze een fenomenaal reukvermogen en worden aangetrokken door geurende lokmiddelen op basis van bijv. pindakaas, visolie of anijs. Deze lokmiddelen zorgen ervoor dat marters lang genoeg op een plek blijven om te fotograferen.

Afbeeldingsresultaat voor bushnell

Succesvolle methodes

Door het uitleggen van pijpen, buizen of houten tunnels wek je de interesse van marters. Sinds enkele jaren zijn er, op basis van lokmiddelen en de drang van kleine marters om alle holtes te verkennen, enkele succesvolle methodes in gebruik:

1. Nestboxen en nestkasten

2. Jiggler